Josephine's Exchange year

Terug naar het kikkerlandje

Hoi allemaal,

Ik weet dat dit voor veel mensen als een verbazing komt en dit niet aan hadden zien komen, maar ik ga terug naar Nederland. En nee, niet voor ‘eventjes’. Ik stop met mijn jaar High School in Amerika.

De reden dat ik stop is heimwee. Ik ben er letterlijk ziek van. Ik slaap niet goed meer en ik heb helemaal geen eetlust. Ik zal het in het kort even proberen uit te leggen zodat ik, als ik straks weer thuis ben, niet telkens 1023893 keer hetzelfde verhaal hoef te vertellen. Dit is voor mij best wel een hele moeilijke periode geweest dus ik vind het niet heel makkelijk om erover te praten, maar ik heb er zeker geen spijt van!

2 maanden voordat ik vertrok wist ik eigenlijk al dat ik niet meer voor 10 maanden naar Amerika wou. Maar ik was zo bang om zoveel mensen teleur te stellen dat ik het aan niemand durfde te vertellen. Dit heb ik toen dus ook niet gedaan en dat was een hele grote fout. Al sinds ik hier ben heb ik het gevoel gehad dat ik hier niet voor mezelf zit, maar voor de mensen die ik niet teleur wou stellen (maar die hadden ondertussen ook geen idee wat er echt aan de hand was). 2 weken geleden heb ik toen uiteindelijk de keuze gemaakt om voor mezelf te kiezen en verteld wat er nou allemaal precies speelde. De mensen om mij heen hier zagen wel dat het niet goed ging met mij, maar de mensen thuis zagen dat natuurlijk niet en dachten dat het maar een ‘fase’ was waar ik doorheen moest komen. Maar ik wist zelf wel beter. Ik heb een hele zware en vermoeiende tijd achter de rug, maar ik heb ook zeker hele leuke dingen meegemaakt! Ik heb een heel lief gastgezin gehad die erg goed voor mij heeft gezorgd en ook heb ik echt een paar hele goeie vrienden hier gemaakt waar ik zeker contact mee ga houden.

Sinds ik hier ben heb ik ook een lijstje bijgehouden met dingen die mij zijn opgevallen:

- Ze poetsen hun tanden voordat ze gaan ontbijten
- Iedereen heeft een hekel aan Obama en dat laten ze ook maar al te graag weten
- Amerikanen hebben echt geen flauw benul van topografie. ‘Of Turkije naast Nederland ligt..’
- Ze hebben hier een verkeersregel dat je altijd rechtsaf mag slaan, óók als het stoplicht op rood staat. Hier moest ik aan het begin wel even aan wennen dus
- Met mes en vork eten kennen ze hier niet. Ze eten meestal alleen met een vork en af en toe een lepel erbij
- Fietsen kennen ze hier niet
- Het woord ‘shit’ is hier een heel erg woord. Hier kwam ik achter nadat ik het een paar keer had gezegd en vervolgens een paar hele boze gezicht naar me toe kreeg. Ja, ik had geen idee
- Amerikaanse auto’s zijn van binnen echt een troep
- Birkenstocks met sokken erin zijn echt helemaal da bomb hier
- De stoelen zitten aan de tafels vast. Aan het begin had ik hier nogal moeite mee. Dan wou ik me stoel naar achteren schuiven, waarna ik vervolgens de hele tafel meenam
- Ze knakken hun vingers de hele tijd

Ik heb gisteren te horen gekregen dat ik morgen vlieg. Ik vlieg dus morgenochtend om 05:40. Ik ben heel erg blij en opgelucht dat het allemaal zo snel geregeld is en dat ik naar huis kon. Vandaag was nog wel even een stress dagje met alles inpakken en de laatste dingetjes regelen, maar ik heb het gered. Ook heb ik gelukkig nog goed afscheid van iedereen kunnen nemen en ben ik er nu echt helemaal klaar voor om naar huis te gaan

Laughing
. Dit is waarschijnlijk dus ook mijn laatste blog.

Tot over een paar uur Nederland!!

XOXO

Josephine

It hurts to let go, but sometimes it hurts more to hold on

Reacties

Reacties

Floor

Zo knap dat je voor jezelf gekozen heb meis, supergoed van je!

Demi

Knap van je! Fijn dat je t goed hebt afgesloten.
Veel plezier en succes vannacht/morgen!

Mika

Toppertje ben je wel hoor!

Papa

Nou Joos, dat waren me de 2 weken wel, de afgelopen 14 dagen. Een echte rollercoaster, ook voor ons Je hebt ons er van overtuigd dat dit de juiste beslissing is. Ik ben trots op je dat je zo bewust met de afgelopen 3 maanden bent omgegaan en dat je zo lang iets hebt vol kunnen houden dat je echt heel zwaar valt!

Nou nog even 2 keer overstappen, met 40 minuten de tijd in Houston om je vlucht te halen :).

Tot morgen Xxxxxx!

Mama

Super knap dat je toch wel gegaan bent Joos! En natuurlijk jammer dat je niet een heel high school jaar hebt meegemaakt maar wel heel knap dat je naar je eigen gevoel hebt geluisterd, bent gaan prater daarover (!) en toen de knoop hebt doorgehakt. Wij zijn ervan overtuigd dat je heel veel hebt geleerd en we zijn enorm trots op jou! Deze ervaring pakken ze je nooit meer af! Love you! ????

Heleen

Knap van je dat je de knoop hebt doorgehakt. Je bent in ieder geval een ervaring rijker.

Wim

Ha Joos,

Om even door te borduren op het "kikker"landje ... Jij bent gelukkig niet die kikker die te lang in dat langzaam kokende water hebt gezeten. Zo te lezen ben je er op tijd uit gesprongen en dat vraagt best wel moed. Knap dat je deze lastige keuze hebt weten te maken. Een lastige keuze omdat ik mij kan voorstellen dat je die niet alleen met je hoofd hebt gemaakt maar misschien nog wel meer met je hart. En misschien leer je hier misschien nog wel meer van dan een heel haar tussen de met vork etende en in Birkenstock rondschuifelende Amerikanen. Bewaar je mooiste momenten en geniet van je terugkomst hier! En ach ja, met een grote Boeing en twee tussenst0pjes is het maar een klein sprongetje naar dit kikkerlandje :-))

Irene

Hallo Josephine,

PROUD2BME !!!
Groetjes Els en Irene

Hanneke

Dapper , dapper mensje, goed gedaan!

Merel

Hoi Joos!
Super knap van je dat je deze beslissing hebt genomen om terug naar Nederland te komen en naar je gevoel te luisteren! Goede reis en tot snel!
X Merel

Omi en pake

Lieve Jos
Zojuist jouw laatste blog uit Amerika gelezen.
Op afstand hebben wij nooit gevoeld en geweten, dat jij zo'n heimwee al die tijd hebt gehad. Desondanks is het dan toch heel knap, dat je het nog zo lang vol gehouden hebt.
Zoals jezelf al schreef, heb je ook hele mooie dingen mee gemaakt . Je hebt iets van de Amerikaanse cultuur kunnen proeven(die denk ik wel heel anders is dan de onze).Wij denken, dat je er nu goed aangedaan hebt om je hart te volgen en voor jezelf op te komen. Je hebt het geprobeerd en niet meteen de handdoek in de ring gegooid. Klasse.
Nu is je gezondheid veel belangrijker en hopelijk komen er thuis weer wat pondjes bij. Wij denken, dat je er toch heel sterk uit bent gekomen.
Van deze ervaring heb je ook weer veel geleerd.
Jammer dat wij een dag eerder op Schiphol aankomen, anders hadden wij jou daar kunnen verwelkomen.
Lieve Jos laat je thuis snel iets van je horen? Kus omi en pake

Lynn

Hey buddy!

Super knap van je dat je het toch geprobeerd hebt en dat je deze beslissing genomen hebt! En je bent nu wel lekker 2 maanden in Amerika geweest haha Wel grappig, alle dingen die jou zijn opgevallen hier in Amerika zijn precies de dingen die mij ook zijn opgevallen. :p goeie vlucht!

kusjess Lynn

Lisanne

Heey Josephine,

Je kan trots zijn op jezelf! Heimwee is een raar iets wat je niemand kan uitleggen. Ik heb er zelf ook ontzettend last van gehad (soms nog wel eens hoor ??)ook al zat ik maar in Sneek... Heb ook zo vaak geprobeerd om het mensen uitteleggen maar ze kunnen zich het niet voorstellen!

Deze super ervaring kan niemand je meer afpakken, want ondanks de heimwee heb je het volgens mij super gehad?!

Groetjes van Terschelling!
(Ook namens mijn ouders!)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active