Josephine's Exchange year

I survived!

Nou jongens,

Ik heb het overleefd hoor!! Maar, natuurlijk niet zonder dat er iets raars moest gebeuren op de eerste schooldag. Ik heet namelijk niet voor niets Josephine van Breemen (of Breeman, zoals er op me schoolpasje staat hahah).

Laat ik maar gewoon beginnen bij de eerste schooldag. Pff wat was ik zenuwachtig. Uiteindelijk nergens voor nodig natuurlijk, maar toch was ik echt onwijs zenuwachtig. We hadden afgelopen donderdag dus een ‘C Schedule’. Dit betekent dat we al onze 8 classes op één dag hebben en de lessen 45 min duren (dit staat beter uitgelegd in me vorige blog). Ik begon first periode met Algebra 2. Ik snapte er he-le-maal niks van. Mijn Engels is opzich wel goed, maar toen the teacher uit ging leggen wat we gaan leren de komende tijd, begreep ik er echt geen ene hol van. Maar als ze er dan achter komen dat je een exchange student bent, willen ze je maar al te graag helpen. Dit is dus wel handig. Als ik iets nodig heb of ik snap iets niet en ik stel voor een Senior een echt hele ‘domme’ vraag, een vraag waar een senior allang het antwoord op zou moeten weten, kijkt iedereen me heel raar aan. Maar als je dan uitlegt dat je exchange student bent, wordt je vraag zo beantwoord. Ik zie er volgens iedereen ook uit als een niet-exchange student.. haha
Maar goed, na Algebra 2 had ik Economics. Ik was gewend dat economie altijd een super leuk vak was, vooral omdat ik echt een geweldig leuke leraar had (hoi meneer Pol). Ik was dus een beetje bang dat de economie lessen minder leuk zouden zijn. Maar wat bleek nou, the teacher die ik heb voor Economics, is gewoon een tweede meneer Pol! Echt heel erg keten dus!
Na economie had ik Beginning Theatre. Ik wist niet zo goed wat ik hier van moest verwachten, maar volgens mij is het echt een hele leuke class! Bij elke les hebben we nog geen echte ‘les’ gehad. Het enige wat the teachers gedaan hebben is uitleggen wat er wel en niet mag in de klas, wat we gaan leren/doen de komende tijd en verteld over hunzelf. Het was zoveel informatie elke class, dat ik er niks van onthouden heb. Maar gelukkig hebben we een papier gekregen waar alles nog een keer op staat uitgelegd, dus dat komt vast wel goed.
Na Beginning Theatre had ik Infant/Toddler. Dit is een beetje een vreemde class, maar wel leuk! Ook hier ging de docent weer uitleggen wat we gaan leren de komende tijd. Ze had twee dingen waar ze echt naar uitkijkt. Het ding waar ze naar uitkijkt eerste was, dat we 2 films over bevallingen gaan kijken.. Maar dan ook echt alleen de bevalling en kijken hoe het kindje eruit komt. Hier kijk ik ook zeker naar uit! Kuch. Niet dus. Het tweede dingetje was, dat we over een paar weken een project hebben met een soort baby. Eentje die op batterijen werkt en die dus ook echt aan het huilen is de hele tijd. Deze baby op batterijen moet je dus ook serieus gaan meenemen naar al je andere classes en bij je houden voor 2 of 3 nachten. Mij is verteld, dat als je die baby op batterijen hebt, iedereen je ontwijkt op dat moment hahah.
Na deze class was het pauze. En aangezien ik mijn vriendin niet kon vinden, haar mobiel was uitgevallen en mijn hoofd al zo vol zat met nieuwe informatie, had ik maar besloten om mensen te gaan kijken. En er was een ding dat mij zo erg opviel. Er zijn zó veel stelletjes op school. Niet normaal. En klef dat ze zijn. Niet om aan te zien. Toen ik aan het begin van de lunchpauze bij me locker kwam, stond er een stelletje uitgebreid te zoenen voor mijn locker. Ranzig. Als je wilt zoenen, best, maar doe het niet voor mijn locker aub. Nouja, toen ik vroeg of ze even aan de kant wouden gaan keken ze me heel boos en vreemd aan. Ja sorry hoor, maar dan moet je maar een betere en meer privé plek vinden om te gaan zoenen, denk ik dan.
Na de lunch break had ik American History en daarna Literature of The West. In deze classes deden ze alleen maar uitleggen wat we gaan doen de komende tijd en zichzelf voorstellen enzo. Niet veel bijzonders dus. Na deze lessen had ik Newspaper Production. Dit is echt leuk! Dit betekent namelijk dat ik, samen met de andere kinderen in deze les, de schoolkrant mag maken. Ik vind alleen de naam heel er stom.. De naam van de schoolkrant is namelijk ‘Pony Express’.. Konden ze niet met wat beters komen. Maar in ieder geval, de leerlingen van de schoolkrant en de leerlingen van de Yearbook werken samen. Dus, ik mag ook nog een beetje meehelpen met het maken van het Yearbook! Ook moeten wij, de leerlingen van de schoolkrant, bij heel veel activiteiten van de school zijn om: foto’s te maken (mogen wij ook nog doen!!) en om natuurlijk een goed verhaal over de activiteiten te kunnen schrijven. Ik ben dus echt excited voor deze class!
Na Newspaper Production ging ik naar mijn laatste class voor die dag: Aspiring Teachers. De klas zat eigenlijk al vol toen ik me ervoor inschreef, maar omdat ik een exchange student ben wouden ze me er graag in hebben ;p. Deze class is bedoelt voor mensen die heel erg graag met kinderen willen werken later. Nu wil ik dat niet echt bepaald doen later, maar vind ik kinderen wel leuk. Dit is een hele kleine class met maar in totaal 7 leerlingen erin (waaronder ik zelf). Deze class is zo klein, omdat je in de les heel veel activiteiten doet na school en tijdens school. Bijvoorbeeld naar een kinderopvang gaan en daar een middag helpen, of naar een Primary School gaan en daar een gastles geven ofzo. Ik vind het juist wel leuk dat de class zo klein is, want dan kan je iedereen goed leren kennen. En nu komt het raarste deel van mijn dag: in deze class zit één jongen en voor de rest alleen maar meiden. Ik had ook niet echt veel jongens verwacht verder. Maar, een van de meiden is lesbisch. Waar ik verder geen probleem mee heb. Alleen nu heb ik dus wel een beetje een probleem, want ze zit achter mij aan. Ondertussen heb ik al 3x aan haar uitgelegd dat ik een vriend heb, maar dat schijnt ze niet helemaal niet snappen. Vervolgens vroeg ze om mijn nummer en tsja ik vond het zielig om te zeggen dat ik mijn nummer eigenlijk niet aan haar wou geven. Dusja.. Aan de andere kant ook wel weer lachwekkend haha. We zien wel hoe het afloopt.. Ohja, voor de mensen die vroegen naar of we met de schoolbus naar school gingen, helaas niet.. We zitten te dicht bij de school, dus stopt de school bus hier niet. Ze zien ons als ‘loop afstand’ het is 35 minuten lopen.. Hoe bedoel je loop afstand. We worden dus elke dag gebracht en gehaald door een van onze gastouders. Nadat de school dus was afgelopen werden we weer opgehaald door onze gastmoeder. Ik was zo ontzettend uitgeput van deze dag. Heb voor de rest ook niks meer gedaan.

Vrijdag was de tweede dag school met weer een C schedule. Deze dag was wat minder vermoeiend.
Ik heb deze dag besloten dat ik mijn 8e periode ga laten vallen. De Aspiring Teacher class. Aangezien de Infant/Toddler (Child Development) en de Aspiring Teacher class bijna hetzelfde zijn, en ik niet zo’n zin heb om ZO veel met kleine kinderen te werken, heb ik besloten om een van de twee dus te laten vallen. Ben ik ook meteen van mijn lesbische vriendin af haha. Ze was verder wel aardig hoor, daar niet van. Vrijdag hebben we heel veel naam spelletjes gedaan in de lessen, zodat iedereen elkaar een beetje kan leren kennen. Verder zwaaien er ook allemaal mensen naar me in de gangen, of zeggen ze hoi, terwijl ik geen idee heb wie het zijn haha.
Vrijdag was ook de eerste ‘Home Football game’. Hier ben ik heen geweest met Jenna. Mijn eerste football game ooit! En ook al snapte ik echt geen ene hol van het hele spel, was het echt heel erg leuk! We hebben helaas wel verloren, nouja volgende keer beter.

In het weekend heb ik niet echt wat bijzonders gedaan. Ik was te moe van de eerste twee dagen school en moest alles even rustig verwerken.

Maandag was dan de eerste echte lesdag, want de twee schooldagen daarvoor hadden we niet echt les gehad. Met schoolboeken werkt het hier heel anders dan in Nederland. In Nederland moet je ze gewoon bestellen en dan krijg je ze thuis afgeleverd. Hier hebben ze alle boeken voor alle, ja echt alle leerlingen, in een magazijn staan. Maandag hadden we aan A Schedule. Dus ik had class 1,3,5 en 7. Per les moesten we dus naar dat magazijn gaan om ons lesboek voor die les op te halen. De schoolboeken zijn hier echt niet normaal dik trouwens (en dus ook heel erg zwaar). Elke les duurt anderhalf uur, en ik moet zeggen dat ik dat net ietsjes te lang te vind. Maar voor de rest vond ik het echt een leuke dag! Toen ik thuis kwam en naar mijn kamer liep, stond er opeens een doos op me bed. Geen idee van wie die was, of wat erin zat. Maar toen ik zag dat de doos uit Amsterdam kwam, en ik de hagelslag hoorde toen ik de doos optilde, wist ik al meteen wat het was. Mijn lieve ouders en broertje en zusje hadden een pakket opgestuurd met allemaal Nederlandse dingen erin! Echt super lief dus. En ik was zo verrast! De foto van wat er allemaal precies in de doos zat kan je hieronder zien. Maandag heb ik ook mijn eerste huiswerk gedaan. Ik had dit al zo lang niet meer gedaan, dat ik er wel weer even aan herinnerd moest worden dat ik huiswerk had haha. Gelukkig stelde het niet zoveel voor en was ik snel klaar.

Dinsdag had ik drop meegenomen naar school en aan iedereen in mijn Literature les laten proeven. Jullie hadden hun gezichten moeten zien, het was echt heel grappig. Ze vonden het niet echt lekker haha. Vervolgens kreeg ik heel vaak de vraag: ‘vind jij dit écht lekker?’. Ze waren heel verbaasd toen ik ja zei haha. Blijkbaar vinden alleen mensen in Nederland het echt lekker.

Woensdag waren na school de audities voor de musical Alice in Wonderland. Aangezien ik geen fall sport ga doen, en ik toch graag een naschoolse activiteit wou hebben, vond ik dit wel een goed idee. Ik help backstage mee, in de wardrobe! Echt heel leuk dus! Ik zelf heb geen auditie gedaan, maar ik wou wel heel graag zien hoe zo’n auditie nou eigenlijk ging. Het was eigenlijk een gesloten auditie, dat er geen mensen mogen komen die geen auditie doen, maar omdat ik een exchange student ben hadden ze een uitzondering gemaakt.

Cool

Vrijdag was een early release day! Dit betekent dat al je classes die die maar 1 uur duren en je geen lunch pauze tussendoor hebt. Dus ik was om 12:40 al uit. Daarna ben ik Jenna en haar zus wezen helpen met uitnodigen maken voor de babyshower van haar zus. Toen we daar mee klaar waren ben ik met Jenna dinner wezen eten. Dit was heel erg gezellig! We hebben er in totaal 3 uur gezeten haha.

Zaterdag was er het ‘fall festival’ georganiseerd door de kerk. Hier werden spelletjes georganiseerd voor de kleine kinderen, waarbij de ‘youth’ moest helpen. Ik moest mijn groep gaan schminken. Helemaal top ging dat niet haha. Iedereen moest ook wat te eten meenemen, dus na de spelletjes hebben we met ze alle gegeten. Daarna hebben we gezellig een filmavondje gehouden.

Vandaag heb ik voor het eerst geskyped met iemand, sinds ik hier ben. En ik ben hier nu een kleine 2 maanden. Veel mensen vonden het raar dat ik nog niet geskyped of gebeld had met iemand, maar ik was hier nog niet klaar voor. Maar vandaag heb ik dan toch geskyped met mijn ouders en broertje en zusje! Ik vond het wel een beetje moeilijk aan het begin om hun stemmen allemaal weer te horen en Zarah (hond) weer te zien, maar achteraf vond ik het ook wel fijn. Daarna gingen we naar de kerk. Zoals elke zondag. Ik vind het wel een beetje saai worden en soms ook wel moeilijk omdat ze toch de hele tijd over god praten enzo terwijl ik daar helemaal niet in geloof. Ik ga eigenlijk alleen nog maar mee omdat mijn vrienden ook naar de kerk gaan en ik dan een beetje met hun kan keten. Ik kreeg best veel vragen van mensen of wij verplicht mee naar de kerk moeten. Nee, wij hoeven niet verplicht mee, maar zoals ik al zei ik ga eigenlijk alleen maar omdat mijn vrienden daar zijn en uit respect voor me gastfamilie.

Nou dit was het voor vandaag. Ik zal proberen me blog zo goed mogelijk bij te houden, maar ik heb het veel drukker en merk zelf ook wel dat ik minder tijd hier voor heb. Nu maar weer eens verder met wat ik eigenlijk aan het doen was, me artikel voor de schoolkrant aan het schrijven.

Tongue Out

Toedels,

Josephine

There ain't no journey that don't change you some

Ps. Als je op de hoogte wil blijven van mijn verhalen, dan kun je je email rechts onder invullen. Je krijgt dan automatisch een berichtje als er een nieuw verhaal online is gekomen.

Reacties

Reacties

Isa

Superleuke blog Joos !! Je bent een toppertje , xoxo

Jurk

Je moet eens dubbele zoute drop uitdelen. Dat trekken ze helemaal niet!

Iza

Weer super leuk geschreven joos! Xx

Co

Erg leuk jooos! lekker blijven genieten daar xx

Karel en Tineke

Genieten van je verhalen Josephine!

Wim

Ha Joos, ik dacht even: "ga dit blogje even lezen ...", nu een stief kwartierje later zie ik dat ik maar twee dagen in jouw leven ben opgeschoten. Erg leuk om te lezen, vanwege het: "traditionele Amerikaanse samenleving door de ogen van een 17-jarig Nederlands meisje"-effect. Volhouden zo, en straks een nietje er door en uitgeven als een leuk boek! En wat betreft de drop, zou je ze ook eens zoute haring voor moeten zetten. Maar ik vrees als papa die per post opstuurt ze er niet beter op worden :-))

Omi en pake

Lieve Joos
Pake en ik hebben weer met groot plezier jouw eerste ervaringen op je nieuwe high school gelezen. Wat kun je alles goed verwoorden.Wij beleven het helemaal mee.
Wij denken, dat jij best populair bent, als buitenlandse student.(kan ook haast niet anders).je hebt nu wel een veel drukker programma dan de afgelopen weken, maar wel heel leuk. Ook weer aan het huiswerk moeten is natuurlijk weer wennen. Maar toch, je bent in alle opzichten een key en ook daar zul je je weer goed doorheen slaan. Wij zijn zo trots op jou, maar dat weet je inmiddels wel. Ondanks het drukke programma ,zo knap, dat je het nog steeds vol houdt om zo'n mooi uitvoerig blog te schrijven.
Dus de zoute drop vinden ze maar niks. Hoe zit dat met de chocolade korrels op de boterham?
Lieverd blijf genieten en wij hopen dat je tijd over houdt voor het volgende verslag. Wij kijken er weer naar uit!!!
Dikke kus

Papa

Nou Joos, gelukkig weet je op zondagavond nog zoveel aan het papier toe te vertouwen. Wij app'en natuurlijk heel wat af, maar dat gaat meer over kleine dingetjes. Het is echt geweldig om er eens rustig voor te kunnen gaan zitten en te lezen over de belevenissen van Joos in the USA. Er zijn mensen hier in huis die extra lang blijven zitten op plaatsen waar anderen ook hoognodig bij willen en dan hoor ik veel gegniffel achter de deur. Ik zie je al met die boeken zeulen, blij dat je het gehaald hebt naar je kluisje en vervolgens je deur geblokkeerd weet door een lebberend stelletje. Maar, "geen seks voor het huwelijk" zoals je in je vorige blog schreef, dus dit zal het alternatief zijn. Wij vonden het fantastisch om even met je te Skypen, je zag er heel relaxed uit en je gastouders lijken me geweldige mensen. Wel echte republikeinen als ik haar FB postings lees. Leuk dat je al een paar vriendinnen hebt en meedoet aan buitenschoolse activiteiten. Ik ben benieuwd wanneer je het echt zat wordt dat je geen fiets hebt :)
Wij zullen je winterkleren z.s.m. opsturen. Es kijken of die voor de zomer aankomen.
Xxxx
Papa.

Oma en opa

Hi meis, Jij dacht toch niet dat ik jouw blog zou overslaan hè?
Ik zat 's morgens om half acht al te lezen en omdat er zoveel in stond, heb ik het eerst nog eens een paar keer overgelezen!
Druk programma hè lieverd. Je hebt leuke keuzevakken gekozen.Misschien zit er nog wel een figurantenrolletje voor jou in bij de musical. Dat projekt met die babypop vind ik een giller. Als dat "kind"`s nachts huilt, wat doe je dan ?????
Meewerken aan de schoolkrant en het yearbook is natuurlijk heel leuk. Dat wil iedereen wel.
Dat er zoveel stelletjes zijn is ook wel status. Toen ik exchangestudent was liepen de meisjes apetrots rond met de schoolring van hun vriendje aan hun vinger.
Dus jij gaat niet sporten. Kun je niet op een fiets naar school ? En wat is nou 35 minuten lopen? Dat is heen en terug vanuit de eiberlaan naar jullie toe.
Misschien zijn de sporten in het voorjaar wel leuk.
Lieverd blijf schrijven want opa en ik genieten er enorm van.
Dikke kusjes van ons

Thomas

Leuk verhaal Joos Xo

Yvonne

Geweldig en heerlijk om te lezen. Als ik een keer een "offday" heb, lees ik een verhaal van jou en de lach verschijnt vast snel weer op mijn gezicht. Je schrijft heel puur en recht uit je hart. Blijf dit vooral doen. Ben benieuwd naar de volgende avonturen.

Christel

Mooi verhaal weer Joos! Erg leuk om zo op de hoogte te blijven van al jouw avonturen. Liefs!

Mama

Hai schat! Nou heb ik ook eindelijk even tijd om jouw blog nog een keer rustig door te lezen en te reageren. Ik vind het echt heel erg leuk om te horen hoe het er allemaal aan toe gaat op zo'n Amerikaanse Highschool! Ik kan me wel voorstellen dat het enorm vermoeiend voor je is; je moet niet alleen de lessen volgen nu, maar het is ook nog eens allemaal in het engels! En dan zo'n vak als Algebra, wat toch al niet jouw sterkste vak is..... Grappig al die aandacht van zwaaiende mensen in de gang en uitzonderingen die er voor jou gemaakt worden omdat je een exchange student bent. Daar moet je maar lekker veel 'misbruik' van blijven maken!
Super leuk dat je die schoolkrant en dat jaarboek gaat doen. Dan leer je vast heel veel mensen kennen en kun je bij veel activiteiten zijn. Alleen die naam van de schoolkrant..... Misschien dat jij daar nog een revolutionaire verandering in kunt aanbrengen?
Nou schat, ik vond het heerlijk om je even met eigen ogen te hebben gezien bij het skypen. Ik vond dat je er lekker relaxed en vrolijk uit zag en dat doet me goed. Blijf vooral zoveel genieten als je nu doet!
Love you! XXXXX

Vincent Pol

Een tweede Pol? Dat kan toch niet!? :-)

Het zit blijkbaar in de genen van de economiedocenten!

Succes daar en geniet van alle avonturen!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active